Friday, August 27, 2010

Profil Ahmad Sa’adat, anggota Barisan Popular Pembebasan Palestin.

Rabu , 07/07/2010 – Beliau merupakan Setiausaha Agung Barisan Popular Pembebasan Palestin (PFLP) ketika ditubuhkan pada tahun 1967 dan salah seorang daripada beribu-ribu tahanan politik Palestin. Pada tahun 2002, beliau dihukum penjara 30 tahun kerana kejahatan politik yang ‘berkaitan dengan keselamatan’ termasuk terlibat dengan organisasi yangdilarang, dokumen 1993 yang menyatakan bahawa:

“Objektif strategik perjuangan PFLP bersama pasukan revolusi Palestin lain adalah untuk membebaskan Palestin daripada penjajahan Zionis. Tujuan PFLP alah untuk membentuk sebuah negara demokrasi secara keseluruhan di tanah Palestin dengan ibu negaranya di Baitulmuqaddis. Negara ini akan menjamin hak undang-undang dan kesamarataan untuk semua warganegara tanpa diskriminasi atas dasar agama, jantina, kepercayaan atau warna kulit. FPLP akan menentang Zionisme dan imperialisme dan berorientasikan ke arah kesatuan demokratik dengan negara-negara Arab yang lain .. ”

“Bagi mencapai tujuan ini, penyelesaian radikal dicadangkan demi negara Palestin dan kesiapsiagaan untuk meneruskan perjuangan yang rumit dan akan menghadapi kesukaran berpanjangan (melawan Zionisme), agresif mengamalkan rasis, meluaskan penempatan baru, berentiti peneroka-kolonial bertujuan penghapusan orang-orang kami.” Pengorbanan besar sangat diperlukan untuk menghalangnya.

No comments:

Post a Comment

SONG FOR GAZZA